Pagina's

dinsdag 8 mei 2018

Zwangerschap week 19: Zwangerschapsacne, spanningsklachten en ijs zonder ei

Afgelopen week was ik 18 weken zwanger. Ik had een rustig weekje en daar was ik ook wel aan toe na alle drukte en vermoeidheid van de week daarvoor. Lees je gezellig mee?


Zondag
Vandaag is het weer sunday funday zoals ik dat altijd noem en deze keer neem ik dat heel letterlijk. Ik word redelijk op tijd wakker en besluit om The Sims te gaan spelen (guilty pleasure!). Heerlijk vind ik dat en de tijd gaat daardoor snel voorbij. Rond 13:00 uur besluit ik dat het toch geen pyjamadag gaat worden vandaag (ik voel me dan toch een beetje.. viezig ofzo?) en ga douchen en aankleden. Mijn man en ik lunchen samen, gewoon thuis maar dan wat uitgebreider. En de rest van de dag vul ik met nog meer niksen en spelen. Heel belangrijk, ook als volwassene als je het mij vraagt. 's Avonds kijken we nog een aflevering Zuidas en gaan we op tijd slapen.

Maandag
Maandag is weer zoals gewoonlijk een standaard werkdag. Het is nogal regenachtig, bah. Op weg naar mijn cliënt en weer terug verregen ik compleet. Ik houd erg van Nederland, maar niet op dit soort dagen :)

Ondanks ons goede voornemen om NU ECHT weer eens gezonder te gaan eten en ik zelfs al vlees voor mijn man had ontdooid voor het avondeten, besluit hij last minute dat hij dit niet wil eten (wie herkent dit?) en gaan we voor pizza. Bij New York Pizza hebben ze sinds kort vegan pizza's, waarbij je Sea Shepherd kunt steunen met 1 euro per pizza. Ik besluit voor de vegan pizza shoarma te gaan. Ik zie mezelf niet als een vegan, maar ik eet (bijna) geen vlees en vis en beperk andere dierlijke producten. Dus ik geef deze pizza een kans. Helaas vind ik 'm niet zo heel lekker.. Zonde, want ik houd zo van pizza!

Dinsdag
Op dinsdag heb ik een afspraak op het stadhuis om een nieuw paspoort aan te vragen. Ik moet daarvoor nog even pasfoto's laten maken en maak mezelf thuis zoveel mogelijk photoready. Ik denk bewust na over wat ik aantrek en doe net even iets meer make-up op dan gewoonlijk, vooral om die gezellige jongens op mijn kin te camoufleren. Zwangerschapsacne.. wat een drama. Ik heb eigenlijk altijd (behalve in mijn puberteit) een hele gave en zelfs ietwat droge huid gehad, maar sinds ik zwanger ben is mijn huid zo onrustig en vettig. Ik voel me gewoon weer 16. Super irritant. Ondanks mijn inspanningen zijn de pukkels helaas ook zichtbaar op de pasfoto die ik laat maken en word ik niet erg blij van het resultaat. En dan zit ik er ook nog eens 10 jaar aan vast.. Ik probeer mezelf eraan te herinneren dat een pasfoto niet als doel heeft om te laten zien of te evalueren hoe mooi of niet mooi ik ben op een bepaald moment, maar dat er nu eenmaal een foto in mijn paspoort moet waar ik op lijk. Het is een praktisch ding, geen beoordelingsmoment. En ach, als mijn kindjes over een aantal jaren wat groter zijn kan ik tegen ze zeggen: 'Kijk eens! Toen was mama zwanger van jullie!'

De rest van de dag werk ik thuis aan mijn eBook en begin ik met het lezen van 'Een werkweek van 4 uur' van Timothy Ferriss. Wat een inspirerend boek, nu al.

Woensdag



Ik begin weer met de was doen, zoals altijd op woensdag. Geïnspireerd door het boek van Timothy Ferriss besluit ik vervolgens om nu echt eens mijn blog te beginnen :) al jaren heb ik verschillende pogingen gedaan tot bloggen, maar mijn perfectionisme zorgde ervoor dat ik het nooit kon volhouden, ik was veel te veel met de details bezig en verloor daardoor steeds het plezier in het schrijven. Ook was ik altijd erg onzeker over wat anderen erover zouden denken. Dat heb ik nu beide een stuk minder en ik maak enthousiast een vliegende start. Yes!

Vervolgens lees ik verder in het boek en raak nog meer geïnspireerd en gemotiveerd. Ik lees en kijk verschillende filmpjes en TedTalks over hetzelfde onderwerp (effectiever werken, passief inkomen genereren, etc.). Daardoor ren ik wel als een malle door mijn dag, ben ik voortdurend 'cognitief actief' oftewel over van alles aan het nadenken, en vergeet ik rustmomentjes te nemen. Tegen een uur of drie krijg ik daarvan ontzettende hoofdpijn en pijn in mijn nek, een teken dat ik me te druk maak. Ik besluit het allemaal even te laten rusten en de rest van de dag alleen nog maar te ontspannen. 's Avonds ga ik zwemmen met mijn (ook zwangere) vriendinnetje, wat erg gezellig is én goed voor mijn lijf.

Donderdag
Ik word wakker met pijn in mijn schouders en nek en spanningshoofdpijn. Ai. Ik heb me dus gisteren echt veel te druk gemaakt. Mijn enige afspraak van vandaag heeft gisteren afgezegd, dus ik kan vandaag de hele dag thuis werken, wat in dit geval goed uitkomt. Ik doe rustig aan, maar ga wel aan het werk, zonder te hard van stapel te lopen. Ik neem veel rustmomentjes tussendoor, zonder TedTalks en boeken die betrekking hebben op mijn werk. Zo kan mijn hoofd ook echt even tot rust komen. Daardoor heb ik een rustige, maar productieve dag en voel ik me aan het eind van de dag toch voldaan, zonder verdere toename van mijn klachten.

Vrijdag
Het gaat vandaag gelukkig weer iets beter, klachtentechnisch gezien. Ik besluit mijn werkdag hetzelfde in te delen als gisteren, omdat dat goed voor me werkte. Ik heb nog een afspraak aan het eind van de middag en ga daarna met mijn broer het terras op om te genieten van het heerlijke weer. Het is leuk om hem weer te zien en te spreken en als aankomend oom kijkt hij trots naar mijn groeiende buik :) zo lief.

's Avonds eten manlief en ik thuis asperges en kijken we op tv naar de dodenherdenking. We vinden het allebei belangrijk om hier ieder jaar bij stil te staan, leven in vrijheid is niet vanzelfsprekend. We kijken daarna nog een deel van een oorlogsdocumentaire, maar ik merk dat ik moe ben en val op de bank al in slaap.

Zaterdag
We gaan lunchen bij een vriendinnetje van mij en haar man in Amsterdam. Zij is ook zwanger, wel al een stuk verder dan ik. Met onze babybuiken gehuld in zwangerschapsjurkjes zitten we lekker in de tuin te genieten van de zon en bij te kletsen. Ook onze mannen lijken zich goed te vermaken. Eind van de middag rijd ik terug naar huis, aangezien ik de bob ben :) van al dat kletsen en ook nog autorijden ben ik wel erg moe (iets met hooggevoeligheid) en als ik op de bank ga zitten om te lezen, zak ik al snel weg in een middagslaapje.

's Avonds stelt mijn man voor om samen uit eten te gaan en kiezen we een Grieks restaurantje uit, met terrasboot. We zitten lekker buiten in de zon aan het water, het lijkt wel vakantie! Aangezien we in juni anderhalve week naar Cyprus gaan, voelt dit echt als een voorproefje. We genieten van het heerlijke eten en de quality time met elkaar. Op de terugweg besluiten we een ijsje te halen bij een ijssalon in de stad. Wanneer ik vraag of er ei in het ijs verwerkt zit (als je thuis een ijsmachine hebt, weet je dat er vaak ei gebruikt wordt voor de binding van het ijs), kijkt de verkoopster me met een scheve mond aan. 'Ei?!' vraagt ze. Nou, daar had ze nog nooit van gehoord. Ze bespreekt het met een collega, die al even verbaasd reageert. Gelukkig is er een allergenenkaart, zodat ik precies kan zien in welke ijssoorten ei verwerkt zit en in welke niet. Ik kies voor pistache en witte chocola, mmm. Eenmaal thuis plof ik op de bank en lijkt mijn buik wel twee keer zo groot. Haha.


En dat was mijn weekje. Rustig en misschien een beetje saai, maar wel productief. En eigenlijk kwam het met het mooie weer heel goed uit dat ik niet zo veel afspraken had :) hoe was jouw week?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor je reactie! Liefs, Cécile