Pagina's

vrijdag 4 mei 2018

Huishouden: hoe ik het nu doe en hoe we het straks gaan doen

Het huishouden is niet mijn favoriete bezigheid, maar ik houd wel heel erg van een opgeruimd en schoon huis. Ik woon samen met een behoorlijke sloddervos (also known as mijn man), wat zeker in het begin voor aardig wat stress en ruzies zorgde. En aangezien mijn man fulltime werkt, komt het grootste gedeelte van het huishouden op mijn schouders terecht.


Toen ik net zwanger was, was ik erg moe en misselijk en raakte het huishouden in het slop. Mijn man deed gelukkig zijn best om mijn taken van mij over te nemen. Nu ik wat verder in mijn zwangerschap zit en me beter voel, heb ik mijn huishoudelijke taken weer opgepakt. Wel moet ik natuurlijk rekening houden met mijn energie en met wat ik fysiek aankan.

Met vallen en opstaan heb ik nu voor mezelf een manier gevonden om het huishouden bij te houden zonder perfectionisme, rekening houdend met mijn energie en mijn fysieke vermogens. Dit is hoe ik dat doe.

De lat lager leggen en meebewegen

Ik werd eigenlijk pas netjes en opgeruimd toen ik op kamers ging wonen en mijn hele hebben en houden in een kamertje van 11m2 moest proppen. Ik merkte dat ik niet in mijn kamer kon studeren als er overal rommel lag, of als er een dikke laag stof op de vloer lag. Rommel in mijn kamer is rommel in mijn hoofd. En zo begon ik steeds netter en netter te worden.

Toen mijn man (destijds mijn vriend) en ik gingen samenwonen, merkte ik dat onze eisen nogal uit elkaar lagen als het ging om het huishouden. Jarenlang heb ik hem geprobeerd te stimuleren, aan te sturen én te bestraffen als het gaat om het bijhouden van het huis. Niks werkte, uiteraard, je kan een ander niet veranderen. Het enige wat hielp, was met hem meebewegen. Wat werkte voor hem, hoe konden we elkaar hierin helpen? Daarnaast moest ik niet alleen hem helpen, maar ook mezelf. Ik legde de lat een stukje lager. Dan maar iets meer spulletjes in huis en een iets minder schone keuken. Het gaf ons rust en het grappige was dat anderen ons huis vaak wel netjes en opgeruimd vonden. Kan je nagaan hoe streng ik eigenlijk voor mijzelf en mijn man was!

Taakverdeling

Mijn man is, zoals ik al schreef, een niet-zo-opgeruimd type. Hij heeft er geen last van als er rommel ligt in huis en stapt er gewoon overheen. Hij ziet ook niet uit zichzelf wanneer iets vies is of opgeruimd moet worden. Het werkt voor ons daarom beter als hij bepaalde, duidelijk afgebakende taken doet waarbij duidelijk is wanneer het moet gebeuren en hoe. Hij brengt dus het vuilnis weg, laadt de vaatwasser in en uit en stofzuigt het huis. Vaak doet hij ook de boodschappen (met een lijstje), soms ga ik met hem mee. Daarnaast doet hij allerlei klusjes in huis. Oh en hij verschoont natuurlijk de kattenbak nu ik zwanger ben :). De rest doe ik.

Een redelijk traditionele verdeling van het huishouden misschien, maar het werkt voor ons. En daar gaat het uiteindelijk om. We hebben door deze duidelijke taakverdeling bijna nooit meer woordenwisselingen over het huishouden.

Het opruimen van het huis doen we overigens samen. Het heeft lang geduurd voor we hier een manier voor gevonden hadden die voor ons beide werkt. Momenteel ruimen we elke dag samen vijf minuten op, vaak tijdens de reclame van een tv-programma of iets dergelijks. Werkt prima!

Iedere dag een kleine taak

Gezien mijn zwangerschap lukt het mij niet goed om voor langere tijd schoon te maken of op te ruimen. Ik krijg dan last van mijn rug of hoofdpijn. Wat ik daarom doe, is iedere dag een kleine taak volgens een vast weekschema. Dat ziet er zo uit:

- Maandag: planten water geven en bed verschonen
- Dinsdag: keuken (bijvoorbeeld het fornuis, het aanrecht en de gootsteen, de kastfronten, de ovens etc.)
- Woensdag: twee wassen draaien en uithangen, één was strijken, opvouwen en opbergen.
- Donderdag: wc boven of beneden
- Vrijdag: badkamer (bijvoorbeeld de douche, de wastafel en spiegel, de vloer, etc.)
- Zaterdag: één was draaien en uithangen, alle was strijken, opvouwen en opbergen.

Ik doe dus geen grote projecten in één keer (zoals de hele badkamer of keuken), maar kijk elke week wat er het meest nodig is. De wc's doe ik om en om. Op zondag doe ik geen huishouden en ook geen werk trouwens. Ik noem zondag altijd 'sunday funday' en houd me dan echt alleen bezig met ontspannen en leuke dingen, zodat ik lekker kan opladen voor de volgende week.

Hoe we het straks gaan doen

Ik heb natuurlijk geen idee hoe ons leven er straks uit gaat zien met de kindjes erbij, maar als ik iedereen moet geloven, wordt het gewoon ontzettend druk. Waarschijnlijk gaan we dan een hulp in de huishouding zoeken om ons te ondersteunen en zodat ik in ieder geval de grote taken uit handen kan geven. Ik heb altijd gezegd dat als ik eenmaal moeder ben, ik ook graag zelf zoveel mogelijk voor mijn kindjes wil zorgen. Maar als er aan de ene kant iets bij komt, moet er aan de andere kant iets af :) dus waarschijnlijk gaan we dat zo oplossen.

Verder hebben wij bij het verbouwen van het huis (voor het creëren van de babykamer) al heel veel spullen uitgezocht en weg gegooid. Ik ben groot voorstander van weggooien, hoe minder spullen in huis, hoe minder rommel je kunt maken. Dat scheelt behoorlijk. En ik denk dat we die vijf minuten opruimen per dag er best in kunnen houden tussen alle flesjes en poepluiers door :)


Ik ben benieuwd hoe jullie het huishouden verdelen en organiseren! Laat het me weten in de comments.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor je reactie! Liefs, Cécile