Pagina's

donderdag 24 mei 2018

Me-time! Drie verrassende tips om je lekker te ontspannen en tijd voor jezelf te nemen

Mensen die mij goed kennen, weten dat ik heel gevoelig en een echte druktemaker ben. Ik ben iemand die graag bezig is en voortdurend bezig kan blijven als ik mezelf niet af en toe een halt toe roep. Daarbij ben ik ook nog eens perfectionistisch van aard (gelukkig wel al een heel stuk minder dan een aantal jaren terug) en kan ik me druk maken om kleine details en alles overdenken. Het kan altijd leuker, beter, effectiever, efficiënter et cetera. Belangrijk dus om daar niet in door te schieten :)


Ik roep mezelf dus af en toe een halt toe om te voorkomen dat ik (nog eens) overspannen raak. Want naast het feit dat ik van mensen houd en graag onder de mensen ben, kan ik daar ook erg overprikkeld van raken en heb ik regelmatig echt tijd voor mezelf nodig. Alleen. Zonder andere mensen die aan me trekken. Zodat ik even kan bijkomen van alle prikkels en toestanden en even lekker kan ontspannen. Geen overbodige luxe, zeker nu ik zwanger ben!

Ieder mens heeft van tijd tot tijd me-time nodig, zeker in deze drukke tijd en maatschappij. Vandaag geef ik je drie verrassende tips om je lekker te ontspannen en echt even tijd voor jezelf te nemen.

1. Fictie ipv non-fictie

Ik houd van lezen en dan vooral het lezen van non-fictie. De boeken van Brené Brown, Marie Kondo en andere grote non-fictieschrijvers verslind ik echt. Ik raak er gemotiveerd en geïnspireerd van. Punt is alleen dat ik daardoor graag direct dingen wil gaan dóen. Als ik lees over minimalisme, krijg ik zin om NU mijn kast uit te gaan ruimen. Als ik lees over slim werken, wil ik direct aan de slag met de tips om slimmer te gaan werken.

Niet handig op een moment dat je je juist wil ontspannen en nu eens niet je hele leven wil overdenken. Dus wil je ook juist ontspannen en uitrusten in je me-time ipv getriggerd worden om weer bezig te gaan? Houd dan, net als ik, deze regel aan: Lees (en kijk!) buiten werktijd alleen fictie, bedoeld ter vermaak. Dat geldt ook voor blogs (behalve de tweelingmama :) ), tijdschriften en bijvoorbeeld informatieve YouTube-filmpjes en docu's. Minder informatie = minder prikkels = minder denken = meer ontspanning.

2. Doe zoals op vakantie

Op vakantie hebben we vaak weinig vaste afspraken en geen een vaste dagplanning. We leven veel intuïtiever dan wanneer we thuis zijn. Bovendien ontbreekt op vakantie vaak de iPad en de tv. Daardoor besteden we veel meer tijd aan zaken waar we écht van ontspannen en die ons veel minder overprikkelen.

Zelf vind ik het bijvoorbeeld fijn om op vakantie in puzzelboekjes te puzzelen (nerd-alert!), te kleuren, in mijn notitieboekje te schrijven, dutjes te doen, boeken te lezen, muziek te luisteren of gewoon ergens te zitten en mensen te kijken. En tegenwoordig doe ik deze dingen ook gewoon allemaal thuis in mijn me-time. Ok, mensen kijken gaat wat lastig aangezien er maar één ander mens in mijn huis woont, maar de rest doe ik wel echt.

Dit kan jij ook. Maak geen plan voor je me-time, maar doe zoals op vakantie en vaar op je intuïtie. Waar heb je nu echt zin in? Wat trekt je aandacht? Wat doe je graag op vakantie wat je nu ook lekker thuis kunt doen? En: laat die iPad, computer en tv even lekker links liggen voor het ultieme vakantiegevoel.

3. Creëer de sfeer

Als hooggevoelig persoon ben ik super gevoelig voor sferen. Dat is soms storend, maar ik kan het ook in mijn voordeel laten werken. En dat doe ik als ik me-time neem en wil ontspannen. Echt een aanrader.

Je neemt een bepaalde sfeer in je op door middel van je zintuigen. Er zijn dus verschillende aspecten die je kunt beïnvloeden om een sfeer te creëren, zoals licht, geur en geluid. Wanneer je je wilt ontspannen, kies dan voor zachter licht in de ruimte, zoals kaarslicht. En als je dan toch kaarsjes gaat aansteken, doe dan een lekkere ontspannende geur in je oliebrander. Mijn favorieten zijn vanille, lavendel en eucalyptus, maar geur is echt iets persoonlijks. Kies iets wat bij jou past en waar jij een ontspannen gevoel van krijgt. Wat geluid betreft: ik luister zelf graag naar de playlist Yoga & Meditation of Easy Classical op Spotify, omdat instrumentale muziek mij minder afleidt en prikkelt dan muziek waarin gezongen wordt. Maar ik kies ook weleens voor Frank Sinatra of Norah Jones. Of gewoon voor helemaal geen geluid, complete stilte kan ook heel fijn zijn. Kies wat voor jou werkt en creëer voor jezelf een sfeer waarin al je zintuigen tot ontspanning kunnen komen.


Ik hoor graag hoe deze tips voor jullie gewerkt hebben! Wat doen jullie graag om te ontspannen en tijd voor jezelf te nemen? Laat het weten in de comments!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor je reactie! Liefs, Cécile