Pagina's

woensdag 2 mei 2018

Zwangerschap week 18: Koningsdag, lage bloeddruk en opnieuw vermoeidheid.

Afgelopen week was ik 17 weken zwanger en zat ik dus in mijn 18e week. En hoewel ik de week hiervoor merkte dat mijn energieniveau piekte, merkte ik dat dat deze week weer afnam, helaas. Ook vierden we Koningsdag en kreeg ik last van nieuwe kwaaltjes. Lees je mee?


Zondag
Ik word vrij vroeg wakker, terwijl we de avond ervoor een feestje hadden gehad en we redelijk laat thuis waren. Ik voel me letterlijk alsof er een vrachtwagen over me heen gereden is (en ik heb niet eens gedronken!). De hele avond dansen op mijn hakken (ik ben echt een hakkenmeisje) kan mijn zwangere lichaam blijkbaar toch niet meer zo goed aan. Ik heb de rest van de dag rustig aan gedaan en 's middags nog even een dutje gedaan om bij te tanken.

Maandag
Maandag is een 'gewone' werkdag. Op maandag heb ik altijd twee vaste cliënten waar ik begeleiding geef, nog vanuit mijn 'oude' werkgever waar ik ben blijven hangen, omdat ik het werk zo leuk vind :) Ook al werk ik effectief misschien 4,5 uur op zo'n dag, het is toch altijd een vermoeiende dag voor mij. Naast het directe contact met de cliënten eist ook het treinreizen zo zijn tol. Maar mijn man komt mij vandaag na werktijd ophalen en vervolgens rijden we door naar La Place om frietjes en een hamburger te eten. En dat maakt alles weer goed :) man, wat houd ik van frietjes sinds ik zwanger ben!

Dinsdag
Ik heb een coachafspraak in Den Haag en werk verder thuis. Ik wil een begin maken aan mijn financiële administratie voor het eerste kwartaal (fijn werk..), maar de printerinkt is op en dus kan ik geen facturen printen. Top. Ik doe in ieder geval het digitale deel en handel nog wat andere administratieve zaken af.

Woensdag



Woensdag is altijd mijn vrije dag. Na het douchen merk ik wat irritatie bij mijn navel. Ik heb een navelpiercing, al zo'n 16 jaar, en tot nu toe had ik hem er steeds gewoon in laten zitten. Maar mijn buik wordt groter en groter en m'n huid wordt strakker getrokken. Met een beetje een droevig gevoel besluit ik om mijn navelpiercing er dan nu maar uit te halen. Ik kijk naar mijn buik met het gaatje erin en zonder piercing. Zo herken ik mijn buik helemaal niet. Gek is dat. Maar goed, na de bevalling gaat die piercing er gewoon weer in :)

Ik ga die ochtend een rondje wandelen met mijn overbuurvrouw en haar hondje in het park en we drinken samen thee bij een koffietentje. Als ik terug kom, merk ik dat ik supermoe ben van het lopen en praten. De rest van de dag doe ik het daarom rustig aan. Ik draai een was, zoals altijd, en houd verder mijn gemak. Maar zo'n vrije dag duurt wel erg lang als je je niet goed genoeg voelt om iets nuttigs of leuks te doen en alleen bent. Als mijn man thuis komt en na een uur weer vertrekt om met zijn vrienden te gaan bowlen, houd ik het even niet meer en begin ik te snikken. Gelukkig duurt mijn zelfmedelijden niet zo lang en besluit ik lekker op tijd mijn bedje in te gaan. Als hij weer thuis komt, slaap ik al (en dat gebeurt niet vaak).

Donderdag
Vandaag heb ik drie coachafspraken en werk ik tussendoor andere to-do's weg. Ik neem contact op met een verloskundepraktijk voor kraambedcontroles. Mijn gynaecoloog heeft aangegeven dat dit nodig is, al begrijp ik niet waarom. Ik heb geen idee wat een 'kraambedcontrole' inhoudt en daarom heb ik dit ook zo lang uitgesteld. Gelukkig staat op de website van de verloskundepraktijk duidelijk uitgelegd wat kraambedcontroles zijn: omdat de zorg vanuit het ziekenhuis ophoudt na de bevalling, moet dit dan overgenomen worden door een verloskundige. Aha. Ik meld me aan en krijg vrijwel direct een mailtje dat ik alleen nog even langs moet komen bij de praktijk en dat de aanmelding verder in orde is. Fijn, dat ook weer geregeld.

's Avonds is het Koningsnacht en normaal gesproken gaan wij dan met vrienden de stad in. Ik ben echter moe en realiseer me dat ik met mijn zwangere lijf niet de hele avond kan staan en dansen. Gelukkig voelt mijn man er ook meer voor om lekker samen thuis te blijven. We gaan wel even snel een hapje eten bij een klein restaurantje om de hoek, fijn even quality-time samen. Vervolgens eindigen we de avond met Temptation Island (ah yes!) op de bank en gaan we niet al te laat naar bed.

Vrijdag



Koningsdag! Helaas is het niet zulk lekker weer en besluiten we te gaan klussen in de babykamer. Ik begin met schilderen en mijn man hangt kroonlijsten in de hoeken van het plafond. Halverwege stoppen we even om een oranje moorkop te eten. Terwijl ik aan tafel zit en net mijn moorkop verorberd heb, krijg ik ineens erge hoofdpijn. Als ik op sta, voel ik mijn armen en benen een beetje tintelen. Ik ga op mijn hurken zitten en roep naar mijn man dat 'mijn bloeddruk volgens mij een beetje laag is'. Wat gek is, aangezien ik net een caloriebom naar binnen heb geschoven. Ik moet van hem even op de bank blijven zitten en daarom ga ik maar even naar de koning en koningin kijken op tv. Na even rusten voel ik me iets beter en besluit ik mijn verfwerk te gaan afmaken. Daarna ga ik douchen en op bed liggen. Ik voel me erg moe en heb pijn in mijn rug.

Later die dag gaan we met vrienden wat drinken in de stad en vervolgens gaan we barbecuën bij weer andere vrienden. Dat is super gezellig. Ik zuip me een ongeluk aan de Jillz 0.0 :) en geniet van het eten en leuke gezelschap. Wel ga ik halverwege de avond al zitten op een bankje, omdat mijn rug het staan niet meer trekt.

Zaterdag
Ik word wakker met gigantische rug- en hoofdpijn. Ik baal. Langzaam kom ik uit mijn bed en begin ik mijn zaterdag als altijd met de was. Gelukkig heb ik aan het einde van de ochtend een afspraak bij de kapper, waar ik me even lekker in de watten laat leggen. Als ik weer thuis kom, voel ik me echter nog steeds geradbraakt. Ik besluit daarom om dan maar terug mijn bed in te gaan, het gaat gewoon niet. We halen 's middags nog even een flessenset op die we tweedehands (maar nieuw in de doos) hebben gekocht voor de kindjes, maar voor de rest van de dag doe ik niets.

Hoe was jouw week? En voor de zwangeren onder ons: merken jullie ook dat je energieniveau zo op en neer gaat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor je reactie! Liefs, Cécile