Pagina's

donderdag 3 mei 2018

Baby-uitzet tweeling: wat kopen wij dubbel en wat niet?

Als je een kindje verwacht, komt er een hoop op je af als het gaat om alle spullen die je moet aanschaffen. Laat staan bij twee kindjes! Wij krijgen dan ook regelmatig de opmerking dat we onze portemonnee wel mogen trekken, omdat we alles dubbel moeten aanschaffen. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. In dit artikel vertel ik je welke spullen wij dubbel aanschaffen en welke niet en wat onze redenen daarvoor zijn.


Meubels

Onze kindjes komen samen op één kamer te slapen. Naast het feit dat ons huis boven gewoon niet zo groot is (we hebben één kleine en één wat grotere slaapkamer boven en slapen zelf op zolder), leek het ons vooral in de babyfase praktisch om de kindjes samen op een kamer te hebben. Ik kan me ergens ook voorstellen dat als je altijd samen in de baarmoeder gezeten hebt, het ook fijn is om in ieder geval in de eerste maanden veel samen te zijn. Maar dat is gewoon mijn moedergevoel en niet gebaseerd op feiten :)

Omdat de kindjes dus op één kamer slapen, hebben we besloten om één babybadje, één commode en één kledingkast aan te schaffen. Je kan toch niet twee kindjes tegelijk wassen, verschonen en aankleden en voorlopig hebben we nog niet zo veel kleertjes en spulletjes dat er een extra kast voor nodig is. Ik ben zelf iemand die het liefst met weinig spullen leeft (want minder chaos), dus ik kan me ook niet voorstellen dat die kast binnen no time vol zit. Maar misschien kom ik daar nog op terug ;). We hebben uiteraard wel twee ledikantjes gekocht. Qua wiegje zijn we er nog niet uit of we voor een tweelingwieg gaan, of twee aparte wiegjes naast elkaar gaan zetten.

Beneden in de woonkamer komt één box. We weten nog niet zeker of we een extra grote gaan aanschaffen (een tweelingbox), omdat onze woonkamer dan gelijk half vol staat :) en ik liever wil dat mijn kindjes lekker gaan kruipen en exploreren zodra ze daar klaar voor zijn. Maar voor de eerste maanden is het wel praktisch om een box te hebben beneden. Uiteraard worden er wel twee kinderstoelen aangeschaft.

Kleertjes

Wij krijgen een jongetje en een meisje, super leuk :) deels hebben we daarom kleertjes die meer passen bij een jongetje en die meer passen bij een meisje. Maar het overgrote deel wat we hebben kan voor beide. Ik houd persoonlijk erg van wit, zacht groen en grijs (dit zijn ook de kleuren van onze babykamer), maar we hebben ook gele en blauwe kleertjes die ze beide aan kunnen. We hebben dus niet zozeer het dubbele aantal kleertjes, maar wel genoeg om beide (schoon) aan te kunnen kleden.

Accessoires

Voor een tweeling hoef je natuurlijk geen twee kinderwagens te kopen, maar wel eentje waar ze allebei in kunnen. Wij hebben een iCandy Peach kinderwagen gekocht (tweedehands) met twee reiswiegjes en twee stoeltjes voor als ze wat groter zijn.

Vooral bij de wat kleinere spullen kopen we wél veel dubbel. Denk hierbij aan drinkflesjes, lakentjes, dekentjes en autostoeltjes. Je kan simpelweg niet twee kindjes in één stoeltje proppen :) en als je te weinig flesjes of lakens hebt, blijf je schoon maken en wassen. Ik gok zomaar dat ik daar straks weinig tijd voor heb, dus dan liever dubbel zo veel aanschaffen.

Verzorging

Uiteraard hebben we een dubbele hoeveelheid luiers en luierdoekjes nodig. Verder koop ik geen dubbele hoeveelheden shampoo, badolie, baby-olie en billenzalf, ik kan er immers maar eentje tegelijk gebruiken en maar één kindje tegelijk verzorgen. Bovendien ben ik altijd heel zuinig in het gebruik van deze producten, bij mezelf en straks ook bij de kindjes, omdat ik er niet van overtuigd ben dat het goed voor je huid en haar is om veel product te gebruiken.

Overig

Speelgoed hebben we nog niet gekocht voor de kindjes, maar ook hier denk ik dat ze veel met dezelfde dingetjes kunnen spelen en we zeker geen dubbele dingen nodig hebben. Ik kan me wel voorstellen dat we bijvoorbeeld voor allebei een eigen knuffeltje kopen (anders wordt het ruzie straks).


Andere tweelingmama's (in spe): wat hebben jullie wel en niet dubbel aangeschaft? Waarom?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor je reactie! Liefs, Cécile