Pagina's

maandag 18 maart 2019

Chronologische en gecorrigeerde leeftijd bij te vroeg geboren kindjes.

Mijn kindjes werden met 33 weken zwangerschap al geboren. Dit was niet gepland, maar ik kreeg zwangerschapsvergiftiging tegen het einde van mijn zwangerschap, waardoor ze eerder gehaald moesten worden. Waar ik voorheen dacht dat de ontwikkeling van een kind gewoon begon vanaf zijn geboortedatum, blijkt de werkelijkheid echter anders. In heel veel gevallen wordt de gecorrigeerde leeftijd van mijn kindjes aangehouden in plaats van hun échte (chronologische) leeftijd. Hoe dat precies zit en wat ik daarvan vind, lees je vandaag in deze blogpost.

Tussen de chronologische leeftijd en gecorrigeerde leeftijd van mijn kinderen zit 7 weken, ofwel grofweg anderhalve maand. Ik kreeg voor het eerst te maken met de term 'gecorrigeerde leeftijd' in het ziekenhuis, toen de ontwikkeling van mijn kindjes besproken werd. Wat er toen precies over gezegd is, weet ik niet zo goed meer. Ik weet wel dat ik merkte dat het me een beetje irriteerde, alsof mijn kindjes zo 'anders' waren dan op tijd geboren kindjes. Datzelfde gevoel had ik overigens bij de term 'prematuren' en ik heb er nog steeds een hekel aan als iemand mijn kindjes 'prematuren' of, erger nog, 'prematuurtjes' noemt. Eh, what?

Na een paar weken downloadden mijn man en ik de app van Oei, ik groei! en ook daarin werd gerekend met de gecorrigeerde leeftijd. Dat vond ik maar onzin. Mijn kinderen waren toch eerder geboren, dan gingen ze zich toch ook zeker eerder ontwikkelen?! Dat bleek niet helemaal waar.

Ik merkte dat als mijn kinderen een mentaal 'sprongetje' maakten, dit ongeveer bleek te kloppen met de gecorrigeerde leeftijd die de app aan hield. Soms ietsje eerder, soms ietsje later (net als bij ieder ander kind overigens), maar in ieder rond hun gecorrigeerde leeftijd en ver van de chronologische. Omdat die sprongetjes een verklaring kunnen geven voor het (ineens) wispelturige gedrag van mijn ukken, houd ik daarbij dus nu nog steeds de gecorrigeerde leeftijd aan. Want vaak klopt dat.

Fysiek echter hebben mijn ukkies hun achterstand alweer bijna ingehaald. Ze houden van drinken :) en kregen daardoor al vrij snel de gewenste babyvetjes. Ze vielen daardoor al snel binnen de norm van het consultatiebureau (wat dat zegt, kan ik overigens ook weer vraagtekens bij plaatsen, maar dat is een ander verhaal). Vanaf dat moment vond ik het dus ook niet meer nodig om met de gecorrigeerde leeftijd te rekenen als het om fysieke zaken ging, zoals het beginnen met vast voedsel. Mijn kids ontwikkelen zich fysiek gezien inmiddels 'normaal', dus toen zij 4 maanden waren ging het eerste oefenhapje erin. En inmiddels zijn ze begonnen met omrollen, ook helemaal 'normaal' voor hun chronologische leeftijd.

Ik houd dus over het algemeen de gecorrigeerde leeftijd aan als het gaat om de mentale ontwikkeling van mijn kindjes en de chronologische leeftijd als het gaat om hun fysieke ontwikkeling. Maar ik gebruik de gecorrigeerde leeftijd dus puur als houvast als het gaat om het verklaren van gek gedrag bij mijn twins, want meestal betekent dat dat ze in een sprongetje zitten. Verder vind ik de term persoonlijk niet heel zinnig. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier, waarom zou je daar normen voor aanhouden? Ik vertrouw er liever gewoon op. Hoofd optillen, omrollen, zitten: veruit de meeste kinderen gaan dit uiteindelijk gewoon doen. Ooit een (gezonde) volwassene gezien die nooit geleerd heeft zijn hoofd op te tillen? Juist :)

Heb jij ook een te vroeg geboren kindje (of twee)? En hoe ga jij om met bovenstaande termen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor je reactie! Liefs, Cécile