Pagina's

woensdag 6 maart 2019

Voedings-/slaapschema tweeling van (ongeveer) 5-6 maanden

Voedings- en slaapschema's kunnen je veel houvast geven als nieuwbakken ouder. Ook ik heb me al wild gegoogeld sinds de tweeling er is, op zoek naar een ritme waarin zij zich prettig voelen en wij ook. Vandaag deel ik ons schema, in de hoop dat ik daar andere tweelingmama's weer mee kan helpen :)

Ons ritme verandert voortdurend, afhankelijk van de ontwikkeling van de tweeling. Toen ik zelf zo aan het zoeken was op internet, las ik allemaal verhalen van moeders waarbij het kind 'het zo goed doet', omdat ze zo'n strak schema aanhouden en het kind daardoor weet waar het aan toe is, en daardoor weer iedere dag op dezelfde tijden wil slapen en eten. Helaas. Dat doen die van ons echt niet. En ik weet niet of dat überhaupt wel bestaat op die manier, of dat dat gewoon een interpretatie van mij is. 

In de praktijk merk ik dat mijn kids juist steeds weer behoefte hebben aan iets anders, afhankelijk van hun ontwikkeling op dat moment. En eigenlijk vind ik dat logisch, want ik houd zelf ook wel van structuur, maar ik eet/drink/slaap niet iedere dag op exact dezelfde tijden :) baby's, het zijn net mensen.

Hieronder dus het schema wat wij momenteel aanhouden. De tijden zijn dagelijks ongeveer hetzelfde, we proberen maximaal een kwartier ervan af te wijken. Meestal lukt dat, soms niet. Want als één van mijn baby's al een half uur voor de voedingstijd begint te huilen omdat hij/zij wil eten, ga ik hem/haar niet maar gewoon laten huilen. Niks zo stressvol (voor baby én mama) als een krijsend kind. Mijn kinderen zijn nu chronologisch gezien 6 maanden oud, maar gecorrigeerd zijn ze 5 maanden. Vandaag dat ik in de titel 5-6 maanden aangeef.

Het schema is dus een richtlijn. Probeer er ook zo naar te kijken, mijn advies is om toch wel een beetje flexibel te blijven en het schema aan te passen op de behoefte van je kindje(s). Komt 'ie dan:

Voedings-/slaapschema tweeling van 5-6 maanden

6:15 uur: Wakker en voeden. Vervolgens verschonen, aankleden en spelen.
7:45 uur: Slapen
9:45 uur: Wakker, verschonen, voeden en spelen.
11:15 uur: Slapen
13:00 uur: Wakker, verschonen, voeden en spelen.
14:30 uur: Slapen
15:30 uur: Wakker, verschonen, spelen.
16:00 uur: Voeden, spelen.
16:45 uur: Proefhapje
17:00 uur: Wandelen, indien ze willen kunnen ze nog een slaapje in de wagen doen.
18:15 uur: Badje (om de dag) of nog even spelen en dan verschonen en pyjama aantrekken.
18:45 uur: Voeden (papfles)
19:30 uur: Slapen

Wij voeden onze kids dus 5 keer per dag, om de 3 uur ongeveer. We hebben ze een tijdje 4 keer per dag gevoed en dat ging toen prima, maar op een gegeven moment merkten we dat ze steeds vroeger kwamen voor de voeding en waren we de hele dag bezig met tijd rekken, wat veel stress opleverde. Dus hebben we sinds anderhalve week weer een extra voeding toegevoegd. Soms moet je dus even meebewegen. Ik verwacht dat de vijfde voeding weer zal wegvallen op het moment dat de kiddo's meer vaste voeding gaan eten.

De slaaptijden hebben we aangepast op de slaapbehoefte van onze kindjes. Wij merken dat ze in de ochtend meestal 2 uur willen slapen, later op de dag wordt het slaapje steeds iets korter. De slaaptijden zijn redelijk flexibel, want soms slapen ze wat langer en andere keren wat korter. Ik maak ze in principe niet wakker voor een voeding. Wat ik wel doe, is kind 2 na een kwartier wakker maken als kind 1 eerder wakker is, om ze samen in hetzelfde ritme te houden. Verder vinden wij het vooral belangrijk dat ze maximaal 90 minuten wakker zijn. Ik merk dat als we dat aanhouden, ze niet huilen als ze moeten gaan slapen en over het algemeen rustiger en vrolijker zijn.

Ik hoop dat ik andere tweelingmama's hiermee kan helpen! Hoe oud zijn jouw kindjes en hoe ziet jullie ritme eruit? Ik ben benieuwd, laat het achter in de comments!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor je reactie! Liefs, Cécile