Pagina's

woensdag 6 februari 2019

Dit moet je écht hebben voor je tweeling van 0-3 maanden: mijn tips

Als je een baby of meerdere baby's verwacht, krijg je van alle kanten adviezen over wat wel en niet te kopen. In de realiteit blijkt dat het heel persoonlijk is wat je wel of juist niet veel gebruikt. Ook ik heb van tevoren óf gedurende de eerste maanden met mijn baby's spullen gekocht waar ik echt niet meer zonder kan en die ik je van harte kan aanraden. Benieuwd waarover ik het heb? Lees gauw verder!




Omslagdoeken
Omslagdoeken zijn super handig en veelzijdig. Wij gebruiken ze heel veel. Toen onze baby's nog heel klein waren, gebruikten we ze als dekentje voor over de maxi-cosi en om over ze heen te leggen tijdens het buidelen (huid-op-huid). We gebruiken ze uiteraard ook om de baby's in te pakken na het badje. Maar je hebt ze ook nodig op het consultatiebureau. Ik raad je aan wat grotere te kiezen (M of L), want die gaan langer mee. De gestippelde omslagdoek hierboven komt van Hema.

Speen
Ik weet dat sommige moeders niet zo'n fan zijn van speentjes, maar geloof me: als je een kindje hebt wat moeilijk slaapt of veel huilt, is een speen je lifesaver. Wij kregen in het ziekenhuis de Soothie-speentjes (hierboven op de foto) en gebruiken die nog steeds. De speen heeft dezelfde vorm als een tepel en geeft daarom geen tepelverwarring als je borstvoeding geeft. Onze kindjes konden ze ook goed vasthouden. Inmiddels gebruikt Laurie geen speentje meer en heeft Sven een grotere nodig, dus daar moet ik nog even naar op zoek.

Hydrofiele doeken
Jep, wij gebruiken deze dus écht heel veel. Om de kids mee af te drogen na het badje (vooral tussen alle plooitjes), om even snel wat kwijl weg te vegen, over het verschoningskussen, onder de hoofdjes in de wieg voor het geval er eentje spuugt, tussen het matras en de ledikant in om de bedjes goed strak op te kunnen maken, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind ze superhandig en ik denk dat we er voor onze tweeling wel 20 hebben. We hebben ook XL-doeken, maar die gebruik ik minder vaak. Ik vind ze wel handig voor onderweg en heb ze altijd in mijn luiertas zitten, je kunt je kindje dan altijd even ergens neerleggen (bijvoorbeeld op het consultatiebureau) en dubbelgeslagen ligt het net wat zachter. Ik heb ook weleens meegemaakt dat één van de twee de omslagdoek had ondergeplast op het consultatiebureau, dan kan een XL-hydrofiel ook voldoen als omslagdoek.

Spuugdoekjes
Wij gebruiken spuugdoekjes van badstof (van Hema) om tijdens het drinken onder het kinnetje te leggen en tijdens het boertje over je schouder. Scheelt een hoop vuile kleertjes en met een tweeling kleed je je kindjes het liefst zo min mogelijk om, zeker in het begin.


Een goede kinderwagen
Ja, een inkoppertje natuurlijk. Een fijne kinderwagen maakt je wereld letterlijk groter, omdat je er met je kleintje(s) op uit kunt gaan. Even een rondje wandelen, later even een boodschap doen of gewoon even de stad in en door de winkels banjeren. Wij kozen expres voor een compacte kinderwagen, de iCandy Peach. Daarmee kun je namelijk gewoon de meeste winkels in, wat met veel tweelingwagens niet kan. Oh, en de onderste reiswieg was de favoriete plek van onze kids, want lekker rustig en prikkelarm. Wij kochten deze wagen op Marktplaats, met reiswiegen en zitjes én opzetstukken voor de maxi-cosi's. Ik ben iedere dag nog dolgelukkig met onze wagen. Ik vind hem mooi, handig en hij rijdt gewoon lekker!

Een babygym
Toen onze kleintjes interesse begonnen te krijgen in speelgoed en wij niet de tijd/energie hadden om steeds speeltjes boven hun hoofd vast te houden, kochten we een babygym. En de kids vonden het van begin af aan geweldig. Het stimuleert hun motorische ontwikkeling (buikspieren, maar ook fijne motoriek zoals aanraken, grijpen, vastpakken) maar ook de waarneming en het richten van de aandacht. Zeker mijn zoontje kan heel lang in de babygym spelen, hij vindt dat echt prachtig. Kies vooral niet voor een babygym die 'mooi in je interieur past', maar gewoon degene met felle kleuren. Baby's kunnen dat beter onderscheiden en daarom vinden ze het leuker.

Voedingskussen
Vaak gebruik je een voedingskussen al tijdens je zwangerschap om beter te kunnen slapen, maar wij hebben hem ook daadwerkelijk veel als voedingskussen gebruikt. Als ik de tweeling in mijn eentje moest voeden, legde ik het voedingskussen op de bank met een handdoek erover (zodat hij niet uit elkaar gleed) en daar legde ik een baby op, op zijn/haar zij. Ik stutte de fles met een handdoek. Vervolgens ging ik ernaast zitten en voedde baby 2 op schoot. Ik vond dit een heel rustige en toch ook wel intieme manier van twee baby's voeden en we hebben het heel lang zo gedaan, totdat ze eigenlijk te groot werden om op hun zij op het kussen te liggen. Ook hebben de kids heel lang op twee voedingskussens in de box gelegen. Het biedt (vooral premature) kindjes net wat meer comfort en veiligheid in de box en dat is weer goed voor hun ontwikkeling.


Puckababy inbakerslaapzakjes
Ja, nog zo'n lifesaver: de inbakerslaapzakjes van Puckababy. Ik kan oprecht zeggen dat onze kindjes dankzij deze slaapzakjes veel beter zijn gaan slapen en daardoor veel minder zijn gaan huilen. Voor sommige kindjes is het niet nodig, die hebben voldoende aan een gewone slaapzak of alleen een lakentje en dekentje. Maar als je kindje prikkelgevoelig is, veel huilt of moeite heeft met slapen: baker hem in. Wij hebben dus goede ervaringen met die van Puckababy, maar ik heb ook goede verhalen gehoord over de slaapzakjes van Pacco. Je kunt ook inbakeren met doeken, maar dat leek ons te ingewikkeld. Deze slaapzakjes zijn lekker makkelijk dicht te ritsen en zitten als een coconnetje om je baby heen. Onze kids vinden ze (nog steeds) zo fijn, dat ze liever niet in een gewone slaapzak willen slapen. Nu ze bijna zo ver zijn dat ze gaan rollen, wordt dat wel een dingetje.. :) overigens kochten wij deze slaapzakjes allemaal tweedehands.


Dit waren mijn tips! Wat gebruiken jullie echt veel voor je kindje(s)?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor je reactie! Liefs, Cécile