Pagina's

maandag 4 februari 2019

Hoe ik mezelf bij elkaar raap na een zware nacht

Het zorgen voor twee baby's is niet alleen heel bijzonder, het is soms ook heel zwaar. Zeker in de eerste paar maanden als ze nog niet doorslapen. Als je weinig slaap krijgt, ben je vaak veel sneller geprikkeld. Ook ik heb dat zo ervaren met mijn tweeling en af en toe ervaar ik dat nog steeds. Momenteel maken ze bijvoorbeeld een hevige verkoudheid door, waarbij ik er 's nachts soms wel vier keer uit moet om eventjes te troosten en een speentje te geven.

Toch laat ik daardoor niet meer mijn dag verpesten en raap ik mezelf de volgende ochtend gewoon weer bij elkaar! Vandaag deel ik met je hoe ik dat doe en geef ik je tips die jou mogelijk ook kunnen helpen.



Tip 1: Get up, dress up, show up!

De eerste tip die ik je geef is misschien wel de belangrijkste. Als ik weer eens een nacht met heel weinig slaap had door gemaakt, kreeg ik soms de tip van mensen om die dag gewoon lekker in mijn pyjama of joggingbroek door te brengen en elke mogelijkheid om te slapen aan te grijpen. Voor anderen werkt dat misschien, maar voor mij niet.

Ooit weleens een kater gehad na een feestje en de hele dag in je joggingbroek in je bed gehangen? Het maakt je kater nog erger. Althans, zo ervaar ik dat. Want als ik me gewoon aankleed en doe alsof het een gewone dag is, heb ik er minder last van.

Dus ook als ik een nacht heb gehad met misschien maar drie uurtjes slaap: de volgende ochtend pak ik een douche (of een bad als dat kan), ik kleed me aan en ik maak me op. Niet heel uitgebreid, maar wel gewoon netjes. Zo zet ik mezelf en mijn mindset in de actieve modus. Als ik in mijn pyjama of joggingbroek blijf hangen, voel ik mezelf alleen maar de hele dag heel erg moe.

Dus: sta op, maak je bed op, neem een warme douche, kleed je aan en verzorg jezelf. En begin aan je dag zoals je die normaal gesproken ook zou beginnen. Het werkt echt!


Tip 2: Doe niet moeilijk

Als je weinig slaap hebt gehad, dan is de volgende dag niet de dag om je huis volledig op te ruimen, iets nieuws te proberen met je baby('s) of om nog even wat achterstallig werk in te halen. Doe niet moeilijk, take it easy. Het enige wat echt belangrijk is vandaag is voor jezelf zorgen, voor je baby('s) zorgen, eten/drinken en rusten.

Als mijn baby's een dutje doen, zorg ik dan meestal ook eerst dat er iets van avondeten voorbereid wordt, zodat ik dat 's avonds alleen maar hoef af te maken (of als er iets in de diepvries ligt, eten we dat). Verder houd ik mijn gemak en soms val ik zelf ook nog eventjes in slaap op de bank. Ik probeer wel even met de tweeling naar buiten te gaan voor wat frisse lucht voor ons alle drie, maar verder voer ik het vaste ritme uit zonder poespas (dus ook geen badje oid). Voor hen is dat ook het meest rustgevend.


Tip 3: Vraag hulp

Ik vraag vaak een vriendinnetje om langs te komen op dagen als deze. Even een paar extra handjes is wel zo fijn en ook al geeft ze alleen maar een flesje, dan al scheelt het een hoop gehuil omdat de kids niet op elkaar hoeven wachten. Het maakt je dag een stukje makkelijker. En, in mijn geval, de kans op een emotionele inzinking een stuk kleiner.

Hulp vragen is zo belangrijk bij het zorgen voor een tweeling. Het is niet niks om in je eentje voor twee baby's te zorgen. Ik sta vaak al met 1-0 achter voor mijn gevoel, op dagen als deze misschien zelfs wel met 3-0. Het is mooi, maar zwaar. Vraag hulp: vaak maak je mensen ook nog blij als ze je mogen helpen.


Tip 4: This too shall pass

Onthoud goed: dit is allemaal tijdelijk. Het blijft niet altijd zo. Deze dag en dit uur gaat voorbij. Dat relativeert de boel een beetje.

Wat mij ook helpt als ik merk dat ik denk 'waar ga ik het vandaag in vrédesnaam vandaan halen', is om me te realiseren dat ik niet dood ga vandaag. Dat klinkt misschien kort door de bocht, maar het is waar. Het wordt misschien geen hele leuke dag, maar gewoon 'een dag'. En ik ga het gewoon doen. Als ik iets geleerd heb van het moederschap, dan is het wel dat ik véél meer aan kan dan ik voorheen dacht. Voorheen maakte ik me al zorgen als ik een nachtje minder dan 8 uur geslapen had. Haha!


Tip 5: Slaap met oordoppen in en laat je man 'de wacht houden'

Ja, je leest het goed. Ik slaap soms met oordoppen in als ik ontzettend moe ben en rust nodig heb. Ik kan niet altijd maar alert zijn. Ik ben een mens en moet ook bijtanken. Morgen moet ik namelijk weer voor de tweeling zorgen en mama's moeten ook opladen!

Mijn man doet het soms ook, alleen nooit tegelijkertijd met mij. Zo is er altijd eentje van ons alert op de signalen van de tweeling 's nachts. Maar echt: oordoppen zijn lifesavers voor tweelingmama's. En als er écht iets is en één van mijn baby's huilt hard, dan hoor ik dat door mijn oordoppen heen.



Hopelijk helpen deze tips jou ook door een moeilijke dag heen. Als je nog andere tips hebt voor (tweeling)mama's, laat deze dan achter in een reactie! Zo kunnen we elkaar helpen :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor je reactie! Liefs, Cécile